چهار پارامتر تاثیرگذار بر روی قیمت بره موم

اگر می خواهید اقدام به خرید بره موم کنید، حتما به سراغ فروشگاه های معتبر بروید که می دانید هم کیفیت و هم قیمت مناسبی بر روی محصولات خود قرار داده اند.

یکی از مهم ترین پارامترهایی که در هنگام خرید هر محصول مورد توجه قرار می گیرد، قیمت آن محصول است. بره موم نیز از جمله مواد طبیعی تولید و فراوری شده ای است که قیمت آن وابسته به پارامترهای مختلف خواهد بود.وقتی قرار است اقدام به خرید بره موم کنید، باید دقت داشته باشید که نه قیمت بالا و نه قیمت پایین بره موم نمی تواند پارامتر خوبی برای اندازه گیری کیفیت یا خوب بودن آن باشد. قیمت بره موم به پارامترهای خاصی مرتبط بوده و شما باید با توجه به تشخیص خود بهترین قیمت را انتخاب کنید.
در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا به برخی از پارامترهای تاثیرگذار بر روی قیمت بره موم اشاره کنیم. آشنایی با این پارامترها کمک می کند تا بتوانید هوشمندانه تر برای خرید این ماده طبیعی اقدام نمایید. البته برخی از این پارامترها توسط برخی از زنبورداران یا عرضه کنندگان بره موم مورد توجه قرار نمی گیرد؛ اما با این حال بهتر است افرادی که در زمینه تولید بره موم فعالیت دارند، این پارامترها را در نظر گرفته و قیمت واقعی بره موم را به بازار عرضه کنند.

1 - کیفیت بره موم
از مهم ترین عواملی که می تواند بر روی قیمت بره موم تاثیر بگذارد، کیفیت آن است. با این حال متاسفانه ساز و کار مشخصی برای تعیین کیفیت بره موم در ایران وجود ندارد. در سال های اخیر تلاش هایی در این زمینه انجام شده تا آزمایشگاه های اختصاصی همانند آزمایشگاه تشخیص عسل طبیعی تشکیل شود تا بره موم ها بر اساس فرمت های مختلف آنالیز شوند. با این حال هنوز معیار و سنجش و مشخصی در این زمینه وجود ندارد.
شما به عنوان خریدار در هنگام خرید بره موم باید حتما به کیفیت بره موم توجه داشته باشید. دقت کنید که بره موم بی کیفیت می تواند اثرات لازم را برای بدن شما نداشته باشد و در نتیجه هزینه ای که برای خرید آن انجام داده اید هیچ فایده ای نخواهد داشت. پس حتما به کیفیت توجه ویژه داشته باشید.طبیعی است که اگر اطمینان پیدا کنید که کیفیت بره موم بالاست، حاضرید هزینه بالاتری برای خرید آن بپردازید. اما مشخص شدن کیفیت بره موم کار چندان ساده ای نیست.

2 - نوع فراوری بره موم
پارامتر دیگری که می تواند بر روی قیمت بره موم تاثیر بگذارد، نوع فراوری آن است. اگر فرآوری بره موم به صورت سنتی انجام شده باشد احتمالاً قیمت پایین تری خواهد داشت. همان طور که می دانید در دو روش سنتی و مدرن، از الکل برای شکستن مولکول های بره موم استفاده می شود.
تفاوت این است که در روش سنتی پس از شکسته شدن مولکول ها، به منظور خارج کردن الکل از درون بره موم آن را در فضای باز قرار می دهند تا اصطلاحا الکل آن بپرد. در روش های مدرن فرآوری بره موم با الکل از دستگاه برای این کار استفاده می شود. در نتیجه مشکلی از بابت آلودگی های محیطی و وارد شدن آن به درون بره موم وجود نخواهد داشت. همین موضوع کیفیت بره موم را افزایش خواهد داد.
اگر بره موم با استفاده از تکنولوژی های مدرن و دستگاه های پیشرفته فرآوری شده باشد احتمالاً قیمت بالاتری خواهد داشت. در عوض کیفیت بره موم تولید شده با این دستگاه ها نیز بیشتر است.
علاوه بر این، بره موم آبی به صورت تخصصی و در دستگاه های بسیار حرفه ای تولید می شود و قیمت بالاتری نسبت به انواع بره موم الکلی دارد. به ویژه که در حال حاضر بره موم آبی با استفاده از دستگاه های مکانیزه در ایران تولید نمی شود. در نتیجه تمامی بره موم آبی وارداتی بوده و با توجه به قیمت ارز، قیمت آنها بسیار بسیار زیاد است.

3 - نقش واسطه ها در قیمت بره موم
یکی از عوامل دیگری که بر روی قیمت بره موم اثر می گذارد، واسطه هایی هستند که با انواع روش ها تلاش می کنند تا بره موم را از زنبوردار با قیمت بسیار پایین خریداری کرده و سپس بدون هیچ کار خاصی آن را با قیمت های زیاد وارد بازار کنند.
اگر تفاوت قیمت بره موم در فروشگاه های معتبر را با فروشگاه های غیرمعتبر مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که واسطه ها تا چه میزان قیمت بره موم را افزایش می دهند. بهتر است تا جای ممکن به سراغ فروشگاه های معتبر بروید و از آنها خریداری کنید

4 - میزان عرضه و تقاضا بره موم
در کشورهای پیشرفته با توجه به وجود سیستم حسابداری مدرن در زنبورداری میزان عرضه و تقاضا نیز از عوامل موثر بر روی قیمت بره موم است. در واقع اگر در یک سال میزان تولید بره موم کاهش پیدا کند، قیمت آن در بازار ها افزایش پیدا خواهد کرد.
البته به دلیل مکانیزه بودن سیستم زنبورداری کشورهای پیشرو در زمینه این صنعت، کمتر پیش می آید که در یک سال کاهش تولید بره موم محسوس باشد. با این حال بر اثر آفات و موارد مختلف ممکن است این اتفاق افتاده و قیمت بره موم افزایش پیدا کند.
در مقابل اگر تولید بره موم افزایش یابد، قیمت بره موم کاهش پیدا خواهد کرد تا میزان فروش آن بیشتر شده و روی دست زنبورداران نماند. حتی در برخی کشورهای همسایه نیز قیمت بره موم به همین صورت تعیین می شود.
متاسفانه در ایران به دلیل نبود سیستم حسابداری مدرن در زنبورداری، قیمت بره موم صورت های مختلف به ویژه توسط دلالان مشخص می شود. البته امید است که با پیشرفته تر شدن صنعت زنبورداری در ایران این مشکل برطرف گردد.

قیمت بره موم به پارامترهای مختلفی وابسته است که به برخی از آنها در این مطلب اشاره شد. اگر می خواهید اقدام به خرید بره موم کنید، حتما به سراغ فروشگاه های معتبر بروید که می دانید هم کیفیت و هم قیمت مناسبی بر روی محصولات خود قرار داده اند. مطمئن هستیم که با رعایت این نکته ساده می توانید بهترین قیمت بره موم را خریداری کنید